Ultramarinos Alemany

@EugeniAlemany

Visca la Guàrdia Civil!

IMG_1335.PNG

La normalització són coses com estes. De fet, sempre he pensat que el victimisme no ens beneficia gens. La realitat és la que fan les persones, dia a dia. Som més i estem millor del que “alguns” interessadament ens fan creure. Perquè fer-te creure que estàs acabat és el primer pas per a desencoratjar-te i fer-te desaparéixer. Que digues “bé, amb el que tinc ja em va bé”. No. Els drets són drets quan s’exerceixen al 100%. Els drets no van amb decimals, són números redons.

Esta notícia haguera sigut impensable fa 20 anys. Malgrat tot i malgrat tants, avancem cap a una situació de convivència lingüística NORMAL. I això només és possible des de la tolerància i el respecte. El més difícil ERA convéncer la gent de la riquesa que tenim. I malgrat tot i malgrat tants… ací estem. “Quequès?”

La resta són qüestions administratives. Un decret a favor o en contra del valencià només cal que ho signe una persona: el President. Però per a que una llengua siga forta, calen milions de persones, dia a dia, a molts llocs diferents, fent xicotetes coses, de manera voluntària… com estes.

És la suma de xicotetes normalitats quotidianes la que ens ha fet imparables durant 350 anys. Som invencibles. Som irrepetibles. I, damunt, ara tenim a la Guàrdia Civil de cara. “Quequès?”

15 comments on “Visca la Guàrdia Civil!

  1. Pet
    19 Novembre 2014

    Molt be per ell.

    Ara li diran que vol catalanitzar el missatge o alguna cosa així, començaran una discussió sobre català/valencià i per a evitar polèmiques deixaran només el missatge en castellà. 😄

    • ultramarinosalemany
      19 Novembre 2014

      et conteste baix. gràcies!

    • Betoki Pallarol
      21 Novembre 2014

      el valencià i el català es pareixen tant quan son escrits, que a mi, personalment s’em fa dificultòs diferenciar-ne’ls. I quan es parlat, escolte a un de Els Ports, Morellà o d’on siga, ja em faig un embolic.

      Català o Valencià és un debat per trencar la força de 15 mil.lions de parlants a un país de 45, en dues llengües de 9 i 6.

      Una pena que ja no es diga llemosí.

  2. Pere
    19 Novembre 2014

    En efecte, no ens pensem que la cosa és tan senzilla. No sé en quin món viviu, però en el meu hi ha molta gent contrària al valencià, perquè sí, perquè els resulta una cosa aliena. Així que cal encara molta pedagogia i molts anys de normalització, no ens pensem que està tot guanyat!

    • ultramarinosalemany
      19 Novembre 2014

      et conteste baix. gràcies!

  3. Juanma
    19 Novembre 2014

    lo de la “lengua valenciana” m’ha arribat al cor …. però jo també dic “cridar” … no m’haguera donat conter del tema.

    No crec que s’haja de fixar en el castellà, en molts contestadors de l’administració catalana diuen “trucar” y la seua traducció al castellà és “llamar” … igualment que la paraula “cridar” també apareix com a “llamar” … No se, no se … es posible que siga telefonar com diu l’escrit .

    • ultramarinosalemany
      19 Novembre 2014

      hahaha, et conteste baix. gràcies!

  4. ultramarinosalemany
    19 Novembre 2014

    Gràcies pels vostres comentaris. Quan he penjat açò al meu Facebook el debat ha anat per més o menys el mateix camí. Així que, si no vos importa, vos faig un copy-paste d’una resposta que li he donat a un xic que es diu Gustavo amb qui hem estat debatent este tema de superbonrotllo, que és el que mola.

    “Amic Gustavo López, crec que ja estem entrant en el clàssic debat a la valenciana: perdre’ns en els detalls i no vore l’important. Els valencians perdem molt en temps en discussions com si la paella porta pimentó o no, si l’arròs es sofregeix o no… Cadascú la fa com li rota. I estarà igual de bona.
    L’argument “al meu poble es diu així”… o “eixa paraula no és d’ací, perquè al meu poble no es diu” és l’argument més limitat del món. No va de 30 km que s’ensorra. Sincerament, me la bufa si jo dic telefonar o tu dius cridar. Saps què passa? Que al final, per a no entrar en estes coses, la Generalitat o els Ajuntaments tenen una solució estàndard: ho acaben posant en castellà i punt. I això s’ha fet moltíssim. De fet, molta gent ha provocat eixe “debat” de l’origen de la llengua per a frenar la normalització.
    El valencià no està més normalitzat ni al lloc on li toca perquè 4 frikis -que per cert, han perdut- se l’han passat dient el que era valencià o no era valencià. El valencià és el que diga el diccionari de l’AVL o la RAE que és. Agrade o no agrade. Els diccionaris no estan per a fer feliços a la gent, estan per a consultar-se. No van a saber els 4 frikis més que ningú.
    En qualsevol cas, PER FAVOR, la notícia no és si és esta o tal parauleta. La notícia és que una institució com la Guàrdia Civil comence a mostrar eixe respecte cap a la convivència de les llengües.
    Valorem eixe èxit i celebrem-lo, tio! Un abraçot sincer i de felicitat!”

    Abraçot que vos envie també a vosaltres, Juanma, Pere i Pet.

  5. Juanma
    20 Novembre 2014

    de bon rotllo Eugeni … jo visc en un “puesto” (esta te la he fet a posta) a on si que està normalitzat l’us del valencià … de fet, eixe problema jo no el tinc, … tinc el contrari, moltes vegades me toca traduir del valencià al castellà, per a poder comentar-li alguns clients meus que no son d’aquí … es el que té viure al Nord … una abraçada.

    Respecte a lo de que el valencià és el què diga el diccionari discrepo una mica (entenc lo que vols dir, no me mal interpretes), per a mi el valencià serà lo que els valencians vullguem que siga. Alguns com tu o com jo el defensarem i hi haurà altres que el criticaran, tot entra dins del joc democràtic… Per a mi, jo ho acabaria ràpid:

    Agafant l’exemple de la Comunitat Autònoma de Catalunya, faria un pacte entre els partits polítics “valencians” per fer una consulta vinculant (ja que tenim transferida la competència sobre la llengua) per a que la gent vote (ho sé, me va la marxa, igual después tb m’inhabiliten), proposta de pregunta:

    – vol que el valencià esdevingue una llengua
    – SI ó NO

    – en cas de si, vol que siga independent d’un altra llengua
    – SI ó NO

    Ale, ja tens material per a un nou post

    • Betoki Pallarol
      21 Novembre 2014

      Les llengües existeixen per a entendre’s. I la normalització hi és per a que arribe a tot lo poble, i es puga fer ús a pesar de l’evolució local de cada vila.

      Una llengua no és només vocabulari, també gramàtica i flexió verbal, i el que és vergonyós es que hi hagen clients que no s’enteren per que parles un valencià d’ací i no d’allà.

      És per això que existeix la normalització lingüística, els diccionaris, i els estudiosos que l’actualitzen segons la quantitat de gent que utiliza i entén segons quins vocables. I cal conèixer-les i n’aprendre, per a enforçar-la i que siga útil. Sino no té cap trellat.

      • Juanma
        24 Novembre 2014

        No es que no s’enteren … es que son castellans / europeus i com està escrit majoritariament en valencià no ho entenen.

  6. Cesc VLC
    20 Novembre 2014

    Juanma, amb tu ja són 5 els frikis. Votem si la Terra és plana?

    A mi el que em preocupa és que la Guàrida Cerril s’integre tant. Per a la llengua és una bona notícia, que la llengua la parlen des de putes a policies, de luxe. Però és que jo no vull policies de fora, que de policies ja anem ben servits. Xe, que eixos han vingut per a quedar-se ací, malament rei! ACAB

    Me n’alegre però només un poquet 🙂

  7. Juanma
    20 Novembre 2014

    Hola Cesc VLC … ser diferent nomes depen de quants mes hi han al teu costat … que no se t’oblide. (t’ho dic de bon rotllo)

    Jo no se si tinc raó o no, però el que si què se, es que per culpa de no deixar les coses clares en el tema del valencià, cada cert temps hi han partits polítics (casi tots), que ho utilitzen “electoralment”, en un interes o en un altre (no vull discutir qui te mes raó o qui no) …i a mi això no m’agrada, dis-me raro, jo crec q els politics han de fer altres coses que utilitzar la llengua com a arma electoral.

    En una votació pactada, cap partit polític podria tornar a traure eixa arma, i es centrarien en altres menesters … o no, però deixarien la llengua en pau i tots sabrien que en la educació de la nostra llengua no es trafica ni es negocia … que es el que pareix ara.

    A mes, a mi em dona igual el resultat, jo seguiré parlant en valencià com a llengua primera a tots els llocs que aniré. Al cap i a la fi, crec com una gran part de catalans que la màxima expressió de la democràcia es votar … un altra cosa es que s’ha de fer dins de la legalitat.

    Per a que quede clar i no se me malinterprete, respecte al tema de que Catalunya pugue votar la independència estic a favor, i com a resident a Catalunya votaria NO, perquè crec q avuí en dia en un projecte unificador com la Unió Europea, no te sentit independitzar-se, però sempre q la votació fora legal, si no ho es, jo no votaria.

    • Cesc VLC
      20 Novembre 2014

      Friiiiiki, friiiiiiki, friiiiiiki
      Què collons té que vore el que m’estàs contant amb la Guàrdia Cerril parlant un bon valencià?

      Ben poquet. Mira, no pots votar subnormalitats, perquè no podem discutir sobre subnormalitats, estaríem fent el subnormal.

      Segon, millor no votes. Amb el cacau que tens, millor que no votes. Sobretot perquè si la votació és il·legal pot detindre’t un guàrdia cerril i aplicar-te la llei antiterrorista per no parlar bé en valencià.

      Tercer, lo de Catalunya es tracta d’independitzar-se d’Espanya, no de la UE, no sé si has vist les notícies últimament…

      Quart i últim: escriu bé que vindrà la Guàrdia Cerril a per tu.

  8. Juanma
    21 Novembre 2014

    … t’ha sortit la vena dictatorial … no pots …, no votes …., no has vist … jo tinc la rao i tu no … deixem-ho estar …

    bon dia

Deixa un comentari

Information

This entry was posted on 19 Novembre 2014 by in Llengua and tagged , .
